Garantier och villkor

När du handlar varor online är det några garantier och villkor du har som kund, som gör att handeln ska ske rätt och säkert. Vi tänkte ta upp några av de garantier och villkor som du som kund har.

Online shopping

När du handlar på internet har du ångerrätt i 14 dagar tack vare distans- och hemförsäljningslagen. Det här är också någonting som företagen måste informera dig som konsument om. Vad gäller då om du ångrar ditt köp och vill skicka tillbaka varan? Ifall det inte finns någon annan överenskommelse är det du som konsument som måste betala returkostnaden. De allra flesta webbutikerna har information om vilka villkor det är som gäller direkt på hemsidan. Se till att läsa igenom detta noga så att det inte blir några tråkiga missförstånd.

Konsumentköplagen innebär att du som konsument har rätt att reklamera en vara inom tre år, så länge du kan bevisa att felet fanns där från början. De flesta företag har någon sorts garanti och den kan skilja sig mycket mellan olika tillverkare och även mellan olika produkter. När du lämnar in en vara inom garantitiden kan du och återförsäljaren beroende på hur tillverkarens garanti ser ut komma överens om någon av följande åtgärder: få varan reparerad, byta till en annan vara, få rabatt på varan eller få pengarna tillbaka. Garantin kan bli ogiltig ifall försäljaren kan bevisa att felet på varan uppstått på grund av någonting du som konsument gjort, till exempel inte skött varan som du borde, använt den på fel sätt eller inte följt de anvisningar som finns för varan. Med andra ord är garantin tänkt som ett skydd för dig som konsument om du köper en defekt produkt.