Marknadsföringsmetoder och produkter som passar att använda som profilreklam

Profilreklam är ett sätt att stärka ett varumärke och att visa en enhetlig profil ut mot kunderna. Ett företag som vill förmedla hög kvalitet på sina produkter, måste visa det i sin profilreklam också. Bra att fundera på är i vilket sammanhang de olika produkterna ska delas ut. Ska du dela ut pennor och flyers på en mässa, eller ska de anställda ha enhetliga kläder på sig när de träffar kunderna? Vilka produkter som passar att användas som profilreklam beror på vilken bransch ett företag verkar inom. I byggbranschen kanske måttstockar, termosar och jackor är populära. En gymkedja kanske väljer att fokusera på träningsväskor och vattenflaskor istället.

Mässmontern som en marknadsföringsmetod

Ett bra exempel på en tydlig marknadsföringsmetod som visar vikten av bra och genomtänkta profilprodukter är mässor. Du börjar med att utforma en monter efter företagets grafiska profil. Ett broschyrställ med material om produkter och tjänster och en roll-up är alla övergripande delar som behövs för att skapa ett positivt intryck av företaget. Detaljerna sitter i personalen som arbetar i montern. De kan använda sig av nyckelband med tryck  för att fästa sina namnskyltar och ha speciella kläder för tillfället. Besökare kan få med sig en liten produkt. Exempelvis en penna eller en påse av god kvalitet att bära material de samlar på sig under mässan.

Vem ser över helheten?

På större företag finns det ofta en marknadsförings- eller kommunikationsavdelning som sköter planering och genomförandet av event och beställning av material. Ibland anlitas företag som är specialiserade inom profilreklam och trycksaker. Dessa företag erbjuder helhetslösningar inom trycksaker, profilprodukter till mässor och kontorsmaterial för internt bruk. Har ett företag inte en marknadsavdelning kan det vara värt de extra pengarna att vända sig till ett företag som erbjuder en helhetslösning för att företaget ska kunna arbeta med en tydlig och genomtänkt marknadsföringsmetod som bidrar till en positiv bild av företaget. De har dessutom koll på marknadsföringslagen och vet vad som är tillåtet att göra på en mässa enligt lagen.