Nischa din webb-shop

Om man nu inte är en av de stora kedjorna inom handel som kan unna sig en närvaro både på den fysiska och elektroniska marknaden så erbjuder helt klart webbshoppen fler och säkrare möjligheter för små start up-företag.

nischad marknad skrivet på krittavla

Som ny butik bör man försöka bli så unik som möjligt inom sin bransch. Fysiska butiker och även en del större e-handelsplatser erbjuder bredd snarare än djup. Som småföretagare kan man i stället satsa på en nisch som tydligt utmärker verksamheten. Inom sin nisch kan man erbjuda ett väldigt stort och djupgående urval av produkter som kan vara svårt att hitta på det stora varuhuset eller hos de generella e-handelsplatserna.

Tips kring hur du bäst nischar ditt företag på nätet, samt andra tips kring att driva eget företag, kan du hitta här. Observera att en nisch inte handlar specifikt om en ovanlig produkt, utan ett helt litet område. Ett mycket bra exempel är olika event, som barnkalas till exempel. Dessa skapar många gånger en stor stress hos föräldrarna. Hur ska man hinna baka roliga tårtor, hitta på lekar, köpa ballonger och sist men inte minst gärna också hitta en mängd småpresenter till tävlingspriser och godispåsen? I takt med att många ogärna ser en massa godis i påsen har det bara blivit svårare att hitta roliga små saker. På sajten Barnkalaset.se löser man verkligen problemet för småbarnsföräldrarna, här finns en otrolig mängd teman att välja på. Du hittar allt från dukning och dekorationer till ballonger, lektillbehör och – riktigt roliga små leksaker!

Försök att hitta ett ledigt domännamn som också anspelar på de produkter du erbjuder. Ett långt och krångligt namn som inte har med produktutbudet att göra kan lite grann få hela idén med en nischad webbshop att fallera.