Överskottslager

Det är inte ovanligt när man driver butik, oavsett om den är fysisk eller endast existerar på nätet, att ha ett lager över när säsongen är slut. Vad ska du göra med det? Du har flera alternativ. Du kan till exempel göra en stor rea, skapa en pop-up-butik eller helt enkelt behålla lagret och försöka sälja av det till befintliga priser så lång det går.

Rea

Att fortsätta sälja kläderna till befintliga priser kan dock bli ett problem i längden. Många som handlar online letar efter de senaste trenderna och säsongsaktuella kläderna, en gammal trend blir lätt bortglömd och därmed inte lika attraktiv som den kanske hade varit i en fysisk butik där man åtminstone kan testa plagget innan man köper det. Detta innebär alltså ofta att du måste sänka priset i alla fall.

Pop-up-butik ett ganska nytt och kul fenomen som startade i USA för ett par år sedan och fått stor spridning. Som namnet antyder handlar det om någonting som plötsligt dyker upp men också snabbt försvinner. Vad det egentligen betyder är att man kan öppna en tillfällig butik på en helt annan plats än den där man vanligen syns. Det innebär att du kan attrahera helt nya kunder och att du dessutom slipper krångla med allt vad en permanent fysisk butik innebär. Det enda du verkligen behöver, förutom ditt lager, är ett bra kassasystem. En viktig fördel med den typen av kassaregister är att de är flyttbara och kan följa dig till det försäljningsställe som passar dig bäst för att sälja ditt varulager.

Realisation är och kommer alltid att förbli ett viktigt alternativ. Det är också många av dina kunder som ser fram emot att du vid något tillfälle ska rea ut dina varor. Det är dock inte helt problemfritt att satsa på realisation som den enda lösningen. Dilemmat framgår av en artikel i tidningen Privata Affärer där man bland annat varnar för att återkommande realisationer kan skada varumärket och därmed försvåra den normala försäljningen.

Rea är alltså ingenting du skall ta till då och då när det passar, utan något som du skall ha högst två gånger om året, gärna inför ny säsong.