Starta Webshop

Vad ska man tänka på när man startar en ny webshop? Ja, det finns en del saker som kan vara bra att ha med i beräkningen från början för att underlätta och inte skapa problem längre fram. Vi har här försökt ta upp några matnyttiga saker att läsa för att få kunskap och hjälp efter vägen.

Planering

_laptopDet första du måste tänka på är hur du vill att din ide ska se ut i verkligheten, hur ska den fungera i praktiken? Här är det bra att sätta upp en budget för att veta hur mycket pengar du har att spela med. Det är också bra att sätta upp en marknadsplan, hur du har tänkt att din webshop ska fungera samt hur lönsam du uppskattar den att bli.

Försök att få en uppfattning om hur mycket trafik/hur många kunder du kommer att få på din sida. Vad behöver du själv göra för att få kunder till din sida? Marknadsföring? Sökmotoroptimering? Den kostnaden är bra att redan i början räkna in i din budget. Det också bra att räkna på vad frakten kommer att bli för de varor du ska sälja, vilken fraktkostnad behöver du sätta upp för att det ska fungera. Hur mycket intäkter räknar du med varje månad för att din webshop ska bli lönsam och för att du ska kunna hålla dig till budgeten?

Det är också bra att ta med i beräkningarna i vilken skala du tänkt driva din webshop. Är det på källarnivå och du räknar med att sälja enstaka produkter eller vill du slå stort och bli i topp på dina produkter. Är din tanke att anställa personal för att driva din webshop eller vill du klara av den på din egen kapacitet?

Plattform

När du har din planering färdig är det dags att välja plattform, det vill säga var ska du driva din webshop på nätet. Idag finns det ett stort utbud av företag som säljer färdiga e-handelslösningar i olika nivåer beroende på vad kunden önskar. Det kan vara klokt att ta kontakt med ett välkänt företag för att få hjälp att välja en e-handelslösning som passar just dig och ditt företag. Här är det viktigt att tänka långsiktigt. Vad är ditt mål med din webshop? Om du tänker starta på källarnivå men på en 5 års period har som mål att bli produkt ledande i din bransch kan det vara klokt att välja en större och bättre e-handelslösning redan från början.

När du ska börja bygga din webshop är det klokt att ha i tanke på att optimera din sida mot sökmotorer som Google för att din sida ska synas och att du ska få besökare. Här finns det många saker som kan vara klokt att tänka på i början så som rubriker, title och text i din webshop. Det finns massor av guider för hur man bygger en sökmotorvänlig site men om du ska satsa stort kan det vara värt att ta in en konsult för att gå igenom siten.

Det är bra att ha kontakt med ett välkänt företag som hjälper dig med din webshop så du får den hjälp och support du behöver om det uppstår problem. Om du beslutar dig för att inte köpa en färdig lösning av ett företag är det viktigt att veta att plattformen du använder är känd och används av andra, annars kan du vara tvungen att byta på sikt och det kan bli kostsamt.

Marknadsföring / Sökmotoroptimering

När du väl gjort din webshop är det i tid att marknadsföra den för att kunder ska hitta dig och din shop. Här finns det en mängd olika möjligheter så som tv-reklam, annonsering och sociala medier så som Facebook och Twitter. En annan kanal av att få din webshop synlig och generera mycket besökare är sökmotoroptimering.  Med sökmotoroptimering menas att din webshop optimeras för att synas på utvalda sök ord eller fraser på sökmotorer så som Google. För att få bästa resultat här  är det bra att ta kontakt med ett välkänt företag som jobbar med SEO.  När det gäller internetmarknadsföring är SEO en av de mest långsiktiga och lönsamma metoderna men det är en viss startsträcka innan besöken börjar ramla in.

Hoppas du nu känner dig lite klokare och vet vilka val du ska göra när du ska starta din egen webbshop.